Roetfilters

NIEUWS: Inspectiedienst Sociale Zaken (SZW) gaat autobedrijven strenger controleren op preventie dieselmotoremissie. 

Wanneer u een dieselvoertuig in uw bezit heeft, is het aan te raden om hierin een roetfilter te installeren. Roetfilters zorgen namelijk voor een verminderde uitstoot van dieselmotoren wat bijdraagt aan het milieu. Bij ons vindt u diverse soorten roetfilters die geschikt zijn voor personenwagens tot vrachtwagens. Het soort roetfilter dat u nodig heeft, is dan ook afhankelijk van het voertuig dat u bezit. Voor zware dieselmotoren is het belangrijk dat er een filter in geplaatst wordt die de druk en temperaturen aan kan voor een optimale werking. Weet u niet zeker welke roetfilter u nodig heeft voor uw voertuig? Neem gerust contact op met onze medewerkers voor een deskundig advies.

Geen producten gevonden voor deze selectie.

Wat zijn roetfilters?

Een roetfilter, ook wel een dieselpartikelfilter (DPF) genoemd, is een apparaat dat wordt gebruikt om de uitstoot van dieselmotoren te verminderen. Het filter is ontworpen om deeltjes, zoals roet, te verwijderen die worden uitgestoten in de uitlaatgassen van dieselmotoren. Dit helpt bij het beperken van de hoeveelheid fijnstof in de lucht en bij het verbeteren van de luchtkwaliteit. Roetfilters zijn verplicht in veel landen voor nieuwe dieselvoertuigen die zijn geproduceerd na een bepaalde datum. In Nederland is dit voor dieselauto’s al vanaf 2011. De technologie van roetfilters is voortdurend aan verandering onderhevig, met moderne filters die efficiënter zijn en minder onderhoud vereisen dan oudere modellen.

Verschillende soorten roetfilters

In ons aanbod hebben we opzetfilters en semi- / permanente roetfilters. De opzetfilters zijn tijdelijke filters voor voertuigen met dieselmotoren en voldoen aan de DME / arbonorm voor het binnenrijden met dieselmotoren. De semi- / permanente roetfilters zijn bedoeld voor voertuigen die regelmatig of continu binnen gebouwen rijden. Ze zijn vooral geschikt voor voertuigen die stationair of wisselende toerentallen draaien zoals hoogwerkers en heftrucks. Indien gewenst kan deze filter worden in- en uitgeschakeld door middel van een 3-weg-klep. Dit kan zo zijn bij vrachtwagens die dagelijks binnen rijden om goederen te laden en lossen.

Hoe onderhoud ik mijn roetfilter?

Roetfilters zijn effectief in het verminderen van de uitstoot van fijnstof, maar ze kunnen ook problemen veroorzaken als ze niet goed onderhouden worden. Bijvoorbeeld, als het filter verstopt raakt, kan dit leiden tot verminderde prestaties van de motor en zelfs schade aan de motor aanbrengen. Daarom is regelmatig onderhoud van roetfilters belangrijk om ervoor te zorgen dat ze optimaal functioneren. Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om het onderhoud van een roetfilter te vergemakkelijken:

Rijd regelmatig op snelheid: roetfilters werken het beste wanneer ze worden blootgesteld aan hoge temperaturen. Door regelmatig op snelheid te rijden, wordt de temperatuur in de uitlaat hoger en kan het filter efficiënter werken.

Laat het filter regelmatig reinigen: roetfilters moeten regelmatig worden gereinigd om ervoor te zorgen dat ze efficiënt blijven werken. Dit kan door middel van een regeneratieproces waarbij de filter wordt blootgesteld aan hoge temperaturen. Dit proces kan handmatig worden uitgevoerd of automatisch door het voertuig zelf.

Laat het filter periodiek controleren door een professional: roetfilters moeten periodiek worden gecontroleerd door een professional om te zorgen dat ze nog steeds efficiënt werken. Als het filter verstopt is, kan het nodig zijn om het te vervangen.

Let op: het is belangrijk om te bedenken dat de specifieke onderhoudsvereisten van een roetfilter kunnen variëren afhankelijk van het specifieke type en merk van het filter. Het is daarom aan te raden om de instructies van de fabrikant te raadplegen en te volgen voor de juiste onderhoudsmethoden.

Zijn roetfilters verplicht in Nederland?

In Nederland zijn roetfilters sinds 2011 verplicht voor dieselauto’s. Deze regelgeving is ingegaan om de Europese emissie-eisen te voldoen. Voor auto’s van die voor 2011 zijn gemaakt is het niet verplicht om een roetfilter te hebben, maar sommige van deze auto’s zijn er wel van voorzien. Per 1 januari 2023 wordt het bij apk-keuringen van dieselauto’s met een verplichte roetfilter gecontroleerd of deze daadwerkelijk een roetfilter heeft. Als deze bij de controle niet aanwezig is, wordt de auto afgekeurd en kunt u een boete ontvangen.